Recent

Harap Maaf. Blog masih sedang dikemaskini

Sunday 7 May 2017

8 Petua Berkesan Menghalau Cicak

8 Petua Berkesan Menghalau Cicak Dalam Rumah:-

Anda boleh gunakan cara yang saya nyatakan dibawah ini.

1.Serbuk kopi
Letak sedikit serbuk kopi ke dalam bekas.Masukkan juga serbuk tembakau dan gaulkan.Ambil pencukil gigi atau batang mancis dan sapu sedikit gam di atasnya kemudian letakkan serbuk yang telah digaulkan tadi.Letakkan di tempat yang sering dimasukki oleh cicak dan juga belakang almari.Cicak akan mati apabila memakan serbuk tersebut.

2. Lada Hitam
Dalam satu bekas,masukkan serbuk lada hitam,serbuk cili dan serta masukkan kesemua bahan tersebut dalam bekas spray.Sembur pada dinding,tingkap dan pintu untuk mengelakkan cicak merayap ke dalam rumah anda.Cicak tidak tahan dengan rasa atau bauan yang pedas.

3. SoS TABASCO
Campurkan air bersama sedikit sos Tabasco dan masukkannya ke dalam botol spray.Sembur bahan tersebut ke belakang almari,rak atau tempat tertutup.Baunya yang tajam akan membuatkan cicak tidak akan berani datang ke tempat semburan itu.

4. BULU AYAM
Cicak secara semulajadinya memang sangat takutkan bulu ayam.Gantung atau letak bulu ayam di sekitar rumah anda.Secara tidak langsung.Cicak tidak akan berani mendekati tempat tersebut.

5. KULIT TELUR
Cicak tidak suka bau telur.Letakkan kulit telur di ruang kosong seperti tepi tingkap atau pintu untuk mengelakkan daripada dimasuki cicak.Jangan lupa untuk gantikan dengan yang baru selepas 2 minggu digunakan.

6. BAWANG PUTIH/MERAH
Cicak sangat bencikan bau bawang putih atau bawang merah.Gantungkan atau letakkan ditempat yang selalu cicak muncul.Anda juga boleh kisarkan bawang dengan sedikit air untuk dijadikan air semburan spray.

7. PLY PAPER
Letakkan ply paper pada bahagian bucu siling dan sudut dinding.Apabila cicak melaluinya,ia akan melekat pada ply paper tersebut.Jadi,dengan mudah anda dapat membuang cicak-cicak yang melekat.

8. PERANGKAP TIKUS
Ramai yang tidak tahu bahaw,perangkap tikus juga boleh digunakan untuk menangkap cicak.Kalau anda tidak percaya,cuba gunakannya dan lihat hasilnya.

gambar sumber : google


Sumber : copy paste group whatsapp 

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

Powered by Blogger.

LIKE PAGE DI FB

Weekly

Featured post

RESEPI AYAM MASAK KICAP SIMPLE CARA MANJER

Theme Support

Translate